Niwelowanie negatywnych opinii na GoWorku? Czy zastosowanie eRzecznika przyniesie odpowiednie efekty?

Nowoczesne technologie dają ogromne możliwości. Umożliwiają nieograniczoną promocję, dają szanse na tworzenie lojalnej grupy odbiorców i publikowanie wartościowych treści. Innowacyjne narzędzia marketingowe pozwalają na ciekawą i efektywna promocje, a Internet jest miejscem, gdzie marki mogą kreować swój pozytywny wizerunek. Niestety Sieć to także przestrzeń, w której pojawiają się opinie, które szargają dobre imię firmy, a także kryzysowe momenty, poprzez które marka może znacznie stracić w oczach odbiorców. Często wypowiedzi na temat danej firmy można przeczytać na portalu GoWork – jest to platforma przeznaczona do zbierania opinii na temat pracodawcy, a wypowiadającymi się osobami są obecni lub byli pracownicy. Czy negatywne opinie należy usuwać? Czy Rzecznik jest odpowiednim narzędziem do tego typu działań? Odpowiedź nie jest jednoznaczna.

Siła rekomendacji

W obecnych czasach opinie, polecenia i rekomendacje mają najsilniejszą moc. Społeczeństwo ufa innym ludziom, którzy mieli do czynienia z produktami bądź usługami danej marki. Skuteczność marketingu szeptanego oraz amplifyingu internetowego jest doceniana przez marki, które korzystają z tego rodzaju zabiegów do kreowania pozytywnego wizerunku oraz satysfakcjonującego brandingu. Wypowiedzi na forach, aktywny udział w dyskusjach i udzielanie porad może być utajone (szeptane), ale także jawne z wykorzystaniem eRzecznika. eRzecznik firmy pełni w internecie analogiczną funkcję jak rzecznik w realnym świecie. Sprawia, że firma staje się wiarygodna, otwarta na komunikację i przygotowana na potrzeby odbiorców. Jednak czy eRzecznik powinien usuwać negatywne opinie? Jest to bardzo ryzykowne działanie.

W internecie nic nie ginie

Wszystko, co pojawia się w Sieci, rozprzestrzenia się w zastraszającym tempie. Oczywiście negatywne opinie, kontrowersyjne wypowiedzi czy błędy rozchodzą się znacznie szybciej niż to co pozytywne. Pojawienie się złej opinii na temat pracownika na portalu GoWork to znak, że coś jest nie tak. Usunięcie wypowiedzi może być jedynie chwilowym rozwiązaniem, a dodatkowo może doprowadzić do zaostrzenia kryzysu. Profesjonalny marketing i strategia na wypadek kryzysu powinna opierać się na rzetelnych odpowiedziach, wyjaśnieniach oraz szukaniu przyczyny takich niepochlebnych recenzji. Łagodzenie sporów i zapewnianie o poprawie to rola fachowego i zdolnego eRzecznika.

Praca nad zaufaniem

Tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, także jako pracodawcy, to zadanie długofalowe. Wszystko zaczyna się od strategii komunikacji wewnętrznej oraz zewnętrznej. Pracownika należy docenić, tak aby sam chciał być ambasadorem marki. Dążenie do silnych i prawdziwych relacji pozwala na kształtowanie lojalnej społeczności, która sama zareaguje na niepochlebne opinie – jeżeli nie będą one zgodne z prawdą. Firmy, które zajmują się kasowaniem złych opinii, z czasem zauważą coraz mniejsze zainteresowanie swoim biznesem. Jak już wspomnieliśmy, jest to tylko działanie tymczasowe.

Fałszywe negatywne opinie

Niestety wiele nieprzychylnych wypowiedzi pochodzi od konkurencji. W takim wypadku jest to nieprawdziwa opinia, która rzutuje na postrzeganie całej firmy. Wspomniane wcześniejsze pozytywne relacje wewnątrz firmy, mogą przynieść szybką reakcję zadowolonych pracowników. Ponadto warto wypowiedzieć się w tej kwestii i zapewnić o swojej nieskazitelności – tutaj oczywiście idealnym reprezentantem jest eRzecznik. Brak reakcji może doprowadzić do mylnego postrzegania danej marki oraz do kryzysu wizerunkowego. ERzecznik ma za zadanie rzetelnie odpowiadać na wszystkie tego typu wypowiedzi. Musi kierować się profesjonalizmem i zasadami netykiety. Nie może działać pod wpływem emocji, gdyż jest on oficjalnym przedstawicielem firmy. Dodatkowo portal GoWork posiada regulamin, według którego nieprawdziwe, negatywne opinie mogą zostać usunięte, a użytkownik zablokowany.

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]