Czym zajmuje się marketing manager?
Marketing manager, kierownik marketingowy, specjalista ds. marketingu i sprzedaży – każdy słyszał o tych stanowiskach. Same nazwy przepełnione są profesjonalizmem i powagą, jednak zakres obowiązków tych profesji dla wielu wciąż pozostaje tajemnicą. Czym zajmuje się marketing manager i jakie cechy charakteryzują prawdziwego eksperta branży promocyjnej?
Kim jest marketing manager?
Po latach ukierunkowanych studiów i angażujących stażach nadszedł czas, by ambitni rozpoczęli karierę jako marketing manager. Mimo zapału i teoretycznego zaplecza praca na tym stanowisku dla wielu okazuje się niemałym szokiem. Marketing to bardzo rozbudowane pojęcie: podlegają mu nie tylko działania nakierowane na promocję, ale i kontakt z klientem i wizerunek firmy. Każda z sekcji zasługuje na osobny opis stanowiska, dla lepszego zobrazowania tego jak ważna to funkcja. Dobrego marketingowca cechuje bowiem wielozadaniowość skłonna podołać wszystkim zadaniom, których specyfika uzależniona jest w dużej mierze od prestiżu marki.
Marketing z działu sprzedaży
Marketing produktowy to wszystkie działania związane z wprowadzeniem nowego produktu na rynek. Wymaga on mnóstwa informacji na temat zapotrzebowania konsumentów na dany produkt lub usługę i przeprowadzeniu skutecznej kampanii reklamowej.
Zadania marketing managera z tego zakresu polegają przede wszystkim na kreowaniu dobrego wizerunku produktu oraz powiązanej z nim marki. Czasami, w celu polepszenia wyobrażeń konsumentów na temat przedsiębiorstwa i jej oferty, marketingowcy wprowadzają technikę rebrandingu. Przebudowa takich elementów jak logo czy hasła reklamowe wymagają od niego dużej znajomości panujących trendów.
Dobre odczucia konsumentów i klientów są priorytetem dla marki, a specjalista marketingowy dba o utrzymanie ich na wysokim poziomie. Zadowolenie budują skutecznie opracowane i zrealizowane przez managera programy lojalnościowe oraz kampanie promocyjne. Ważna jest tu bliska współpraca z działem sprzedaży, zarządzającym budżetem firmy.
Online Marketing Manager
Działania marketingowe opierają się nie tylko na promocji oferty i wizerunku marki za pomocą tradycyjnych mediów (telewizja, radio, prasa. Marketing zadomowił się również w Internecie. Za pomocą kanałów sieciowych (np. blogi, YouTube, portale społecznościowe), specjaliści wdrażają na szeroką skalę kampanie reklamowe swoich marek.
Marketingowiec musi posiadać zdolności brylowania wśród udostępnianych treści i umiejętnego wyróżnienia tych najbardziej wartościowych. By przeprowadzić efektywne akcje promocyjne, koniecznością jest znajomość specyfiki funkcjonowania SEO, SEM oraz Digital i Performance marketingu. Prawdziwy specjalista, wykorzystując Inbound Marketingu, jest w stanie określić potrzeby klienta i skonstruować kampanię zdolną zaspokoić ich wymagania.
Zarządzanie treścią w sieci jest niezwykle angażujące. Zespół, któremu przewodniczy marketingowiec poświęca wiele czasu, przeglądając statystyki monitoringu medialnego. Działania wymagają wielu chłodnych analiz, elastyczności i szybkiego dopasowywania się do nagłych zmian wskaźników zaangażowania konsumentów i sprzedaży. Na barkach marketingowca spoczywa więc odpowiedzialność nie tylko za powodzenie nadzorowanych przez niego projektów biznesowych, ale również współpracowników.
Z myślą o klientach
Żadne działania promocyjne nie miałyby sensu, gdyby nie posiadały określonej grupy odbiorców. To właśnie dla konsumentów specjaliści wykorzystują całą swoją wiedzę i doświadczenie w tworzeniu treści sprzedażowych. Kontakt i więź z klientem ma wpływ na jego zaufanie i pozytywny odbiór oferty i marki. Marketing managerowie, komunikując się z konsumentami, poznają ich opinie i – w razie konieczności – wdrażają biznesowe poprawki.
Marketingowiec bierze pod uwagę nie tylko klientów, dla których ważna jest komunikacja, ale także grupy docelowe podejmujące decyzje pod wpływem reklamy. Metodom Inbound Marketingu towarzyszą wszelkie działania wspierające relacje z marką – np. marketing wirusowy, SEO i content marketing. Outbound marketing kieruje swoją ofertę do określonej grupy docelowej w celu pozyskania jak największej ilości klientów w krótkim czasie. Wykorzystuje się tu przede wszystkim telemarketing, kampanie wysyłkowe oraz tzw. door-to-door. W tym przypadku specjaliści muszą pilnować również tego, aby zachęta inicjowana przez markę nie wydała się konsumentom nachalna i irytująca.
Marketingowiec z charakterem
Budowa świadomości marki, rozwój oferty oraz komunikacja z klientem i współpracownikami to elementy, które swoją skuteczność opierają na wiedzy i doświadczeniu. Poznanie zachowań i potrzeb konsumentów oraz spełnienie ich wymagań przy pomocy dostępnych środków to działania, które marketingowiec musi wciąż rozwijać. By samodoskonalenie było optymalne, kluczowe jest posiadanie określonych cech charakteru.
Oczywiście kreatywność i nieszablonowe myślenie to atrybuty, które przychodzą do głowy jako pierwsze. Jednak by w pełni wykorzystać potencjał swojej wyobraźni, marketingowiec musi umieć postawić się na miejscu odbiorcy. Empatia i zrozumienie pomaga poznać oczekiwania drugiej strony i dopasować ofertę sprzedażową do klienta. Z uczuciami nie należy jednak przesadzać: ich nadmiar może zaprzepaścić efekt końcowy nawet najlepszej strategii. Istotne jest więc wykorzystanie zmysłu analitycznego i racjonalnej kalkulacji.
Te cechy w połączeniu z umiejętnościami interpersonalnymi warunkują sukcesywny rozwój kariery marketingowca. Zdolności dotyczące komunikacji ustnej i elektronicznej to m.in. wysoka kultura osobista, prezencja, komunikatywność, umiejętności negocjacyjne, a także tzw. lekkie pióro.