Jak zaplanować działania marketingowe dla sklepu online?
Działania marketingowe przyniosą skutek tylko i wyłącznie wtedy, jeśli będą dobrze zaplanowane. Sumienna realizacja wszystkich punktów planu sprawi, że w krótkim czasie zauważysz efekt. Jak jednak przygotować plan, by był naprawdę skuteczny?
Przygotowanie planu działań marketingowych
Sklep online, obojętnie co sprzedajesz, to świetny pomysł na biznes. Coraz większa popularność zakupów przez Internet sprawia, że wiele osób decyduje się na prowadzenie tego rodzaju biznesu. Aby jednak odnotować sukces, należy zadbać o odpowiedni marketing. Powiedzmy sobie szczerze: jest raczej mało rzeczy, których jeszcze nikt nie sprzedaje w sieci. Jeśli twój sklep jest pierwszym i jedynym w branży, to gratulacje, sukces masz w kieszeni. Jednak to raczej mało prawdopodobne, dlatego twoim zadaniem jest przekonanie klientów innych sklepów, by zostali twoimi klientami.
Plan marketingowy dla sklepu internetowego powinien być bardzo szeroki i zróżnicowany. Warto nakreślić plan na dłuższy czas do przodu, ale z tym założeniem, że musi być elastyczny. Jeśli nagle się okaże, że potrzebujesz czegoś innego, po prostu zmodyfikuj założenia. No i uzbrój się w cierpliwość. Mało rzeczy działa błyskawicznie i tylko postawienie na wszystkie filary może sprawić, że odniesiesz pełen sukces. Dlatego nie rezygnuj z realizacji planu, tylko wypełniaj go punkt po punkcie.
Można przyjąć, że w promowaniu sklepu marketingowego najważniejsze są cztery podstawowe punkty: optymalizacja treści, reklama w social mediach lub AdWords, nawiązanie więzi z klientem i realizacja rozpoczętych koszyków. Jeśli zadbasz o nie wszystkie, sprzedaż naprawdę się zwiększy.
Optymalizacja i wyniki wyszukiwania
To raczej nie będzie dla nikogo niespodzianką: im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, tym więcej osób odwiedzi twoją stronę i być może zdecyduje się na zakup. Do tego potrzebna jest optymalizacja treści w taki sposób, by znalazły się w niej słowa kluczowe i często wyszukiwane frazy. Do tego celu mogą służyć zarówno opisy produktów, jak i meta opisy, strony tagowe czy opisy kategorii. Warto je najeżyć słowami kluczowymi, oczywiście poprzedzając to odpowiednią analizą.
W tym wypadku dużą rolę odgrywają opisy produktów. Powinny być przede wszystkim treściwe i konkretne dla czytelników, ale to nie wszystko. Koniecznie muszą być także unikatowe, ponieważ inaczej Google nie będzie ich pozycjonował, jako powielone treści. Przygotowanie tego rodzaju treści warto powierzyć specjaliście. To koszt, ale gra jest warta świeczki, ponieważ może to naprawdę pomóc w pozycjonowaniu strony.
Reklama w social mediach dla pozyskania nowych klientów
Warto pomyśleć o reklamie w social mediach lub googlowych AdWords. Przede wszystkim dlatego, że reklama tego rodzaju to najlepszy sposób na pozyskanie nowych klientów. Oba narzędzia pozwalają na bardzo precyzyjne określenie grupy docelowej, dzięki czemu reklama zostaje skierowana wyłącznie do osób, które mogą być zainteresowane twoją branżą.
To oznacza, że współczynnik osób, do których dotrze reklama, do tych, które wejdą na twoją stronę jest naprawdę duży. Dzięki temu reklama to najlepszy sposób na pozyskiwanie nowych klientów, a dodatkowo nie jest to szczególnie wysoki wydatek.
Nawiązanie więzi z klientem
Kiedy już nowi klienci pojawią się w sklepie internetowym, warto rozpocząć od nawiązania więzi klient-marka. Jest wiele sposobów na to, żeby to zrobić. Jednym z nich jest na przykład możliwość kontaktu z firmą poprzez czat czy telefon w razie wątpliwości czy pytań. To bardzo ważne. Oczywiście dużą rolę odgrywają tutaj rabaty i gratisy, które warto zawczasu dobrze rozplanować. Zamiast obniżki cen możesz zaoferować na przykład produkt cyfrowy gratis – webinar, krótki e-book z poradami czy coś w tym stylu, co można otrzymać poprzez dokonanie zakupów na określoną kwotę.
Do nawiązania więzi z klientem można włączyć różne działania. Mogą to być zarówno działania w social mediach, które dają możliwość do stworzenia ogromnej społeczności, jak i na przykład newslettery czy mailingi. To ważne, by nie tylko tworzyć więzi z nowymi osobami, lecz także dbać o te, które już zostały nawiązane, czyli z wcześniejszymi klientami.
Remarketing i realizacja rozpoczętych koszyków
Wielu właścicieli sklepów internetowych skarży się na plagę rozpoczętych transakcji, które w pewnym momencie zostały przerwane. Robiąc plan marketingowy warto zostawić trochę środków i siły roboczej na remarketing, czyli kampanię AdWords, która ma na celu przypomnieć klientom o tym, że byli na twojej stronie.
Warto także pomyśleć o newsletterach wysyłanych do klientów, którzy zostawili rozpoczętą transakcję. To ważne, by w trakcie zainteresować ich czymś, co może sprawić, że zakupy będą jeszcze bardziej atrakcyjne i po prostu je dokończą. Warto także sprawdzić, dlaczego klienci postanowili zrezygnować z zakupów i tak dostosować serwis, by czynniki zaburzające tę drogę już się nie pojawiały.
Najlepiej zacząć je planować od budżetu …nie mając budżetu ciężko będzie cokolwiek osiągnąć w sprzedaży internetowej. Mając budżet – obowiązkowo inwestujemy w content marketing (i nie żałujemy na to środków, bo to nasze być albo nie być w Internecie), pozycjonowanie i reklamę w Google. To taki elementarz, który powinien znać każdy.
E-commerce jest najtrudniejszym biznesem do prowadzenia.