TikTok, nowa platforma z potencjałem marketingowym?

TikTok to platforma stosunkowo nowa, jeszcze nie tak popularna w Polsce, jak Facebook, Instagram, czy Snapchat, ale ostatnio robi się o niej coraz głośniej. Jest to właściwie aplikacja mobilna i umożliwia tworzenie i udostępnianie bardzo krótkich filmików. Wcześniej aplikacja nazywała się musical.ly, a nazwę zmieniła po wykupieniu jej przez chińskie przedsiębiorstwo ByteDance, właściciela TikTok. Żeby przybliżyć użytkownikom jak działa aplikacja wiele osób określa ją jako połączenie Snapchata i Spotify. Odróżnia ją od Snapchata jednak to, że filmiki w niej opublikowane nie znikają po 24 godzinach.

Jak to działa?

Aplikacja działa dokładnie tak, jak wcześniej, gdy była pod domeną musicly.ly. Pozwala na nagranie 15-sekundowych form wideo ilustrujących dowolny utwór muzyczny. Tworzymy w ten sposób niejako klipy, pranki, czy skecze, które możemy dowolnie modyfikować za pomocą narzędzi dostępnych w aplikacji. Platforma dostępna jest na telefony działające z systemem Android i iOS. To wszystko powoduje, że jest ona popularna głównie wśród młodych użytkowników, nastolatków i osób do 30 roku życia. Aplikacja zyskuje na popularności, co za tym idzie, mamy już znanych TikTokerów, którzy gromadzą wokół siebie społeczność obserwujących ich użytkowników. Swoje nagrania twórcy mogą udostępniać również poprzez inne media społecznościowe – np. Instagram czy Facebook.

Użytkownicy mają do dyspozycji ogromną bazę muzyki, starych i współczesnych przebojów oraz mnóstwo efektów i filtrów, które służą do miksowania nagrań. Aplikacja ma również funkcję For You, która służy do pokazywania dopasowanych pod użytkownika filmików.
Wytworzyło się już kilka form nagrań, które różnią się między sobą – lip-sync, w którym twórca udaje, że śpiewa, transition – przejścia z nagrania z tylnej do przedniej kamerki, stand-up – czyli krótka forma kabaretowa, tutorial – poradnik, dzielenie się informacjami, live – nagranie na żywo, które po zakończeniu transmisji znika z TikToka albo duet – czyli nagranie wspólne z innym twórcą.

Odpowiedź na potrzeby młodego pokolenia.

Aplikacja umożliwia więc młodym ludziom prezentację swoich umiejętności, naukę kreatywności, realizowanie swoich pomysłów. A młodzież ma ich wiele – codziennie pojawia się kilka tysięcy filmów z nowymi nagraniami, pomysłami, układami tanecznymi, czy wyzwaniami.
Młodzi nie znają świata bez Internetu, bez telefonów, aplikacji. Nastawiają się na szybki efekt, doskonale radzą sobie z obsługą aplikacji, ale nie mają cierpliwości i chęci do długich form. Nie chcą oglądać ani tworzyć wymagających zaangażowania długich filmów.
Najpopularniejsi twórcy mają setki tysięcy śledzących ich użytkowników. Osoby popularne, gwiazdy i celebryci bardzo często posiadają już konta na TikToku, wykorzystują platformę do promocji swojej działalności.

Czy TikTok to medium marketingowe?

To się zapewne dopiero okaże, ale założę się, że tak. Oczywiście, biorąc pod uwagę rodzaj serwisu, a także fakt, że jest popularny głównie wśród młodzieży, promocją tam zainteresowane będą określone rodzaje biznesów.
W Polsce na TikToku jest już 2,8 miliona użytkowników i jest ona jedną z trzech najchętniej pobieranych aplikacji ubiegłego roku. Polskie gwiazdy już zaczynają się promować na TikToku, co świadczy o tym, że serwis będzie zyskiwał na popularności i stopniowo liczba użytkowników będzie wzrastała. Statystyki mówią, że użytkownicy TikToka charakteryzują się wysokim stopniem zaangażowania, to znaczy, że ponad 85% użytkowników tworzy content. A co za tym idzie – z całą pewnością stanie się atrakcyjną przestrzenią dla marketingu.

Inną sprawą jest forma, dość ograniczona, w jakiej można publikować na TikToku, to nie jest Facebook, czy Instagram, gdzie można wrzucać tekst, nagranie, zdjęcie czy link do strony internetowej. Tutaj musimy zaprezentować się w formie 15-sekundowego filmu. Ale taka właśnie forma jest atrakcyjna dla odbiorcy, więc warto jej użyć.Użytkownicy cenią sobie to, że filmy na platformie nie są przerywane reklamami, nie ma tam bannerów, przestrzeń jest wolna od reklamy, która drażni młodego odbiorcę.

Reklama na TikToku?

Jak więc reklamować się za pomocą tej aplikacji? Wejść we współpracę z influancerami. Cała tajemnica w inteligentnym wykorzystaniu hasztagów, które mają ogromną moc i tworzą duże zasięgi wirusowe. A sama współpraca z influancerem daje możliwość dotarcia do jego grupy odbiorców.
Innym dobrym sposobem na marketing na TikToku jest rzucanie wyzwań użytkownikom. Dobrym pomysłem jest znaleźć cechę charakterystyczną dla naszego produktu, coś, co będzie łatwo zaprezentować. Powiedzmy, że produkujemy chrupiące chipsy, możemy rzucić wyzwanie na nagrania, kto będzie najbardziej chrupał albo jadł je w najbardziej oryginalny sposób. Mamy zapewnioną reklamę i jej duży zasięg, jeżeli weźmie w wyzwaniu kilka znanych osób.

Okazuje się, że TikTok to medium nowe, dające zupełnie inne możliwości niż dotychczasowe. Trafia do sprecyzowanej grupy odbiorców, którzy są zaangażowani w działania innych użytkowników, bardzo pozytywnie nastawieni do treści na portalu. Aplikacja jest niemal wolna od reklam, więc użytkownicy do akcji influancerów, czy wyzwań nie będą podchodzili jak do działań komercyjnych. Powoduje to, że jest to idealna przestrzeń dla działań marketingowych, niemal dziewiczy ocean, należy tylko przeprowadzać je z wyczuciem i mieć pomysły, które wpiszą się w konwencję i trafią do młodych ludzi.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]